Måltidsplanering skola

Genom åren har åsikterna gått isär när det gäller vad man har tyckt och trott har varit nyttig och bra mat. Det var relativt nyligen som forskare insåg att för mycket socker faktiskt verkade skadligt.

Med tanke på det och på att det är viktigt att äta en varierad kost som innehåller allting som man behöver så kan det vara bra att planera vad man ska äta i förväg. Särskilt om man har barn. Vi tänker lite extra på det eftersom vi själva gör det för de elever som går i vår skola. För att bli bättre på det har vi även lärt oss en hel del om näringslära via http://www.kreativakok.se/.

Nedan följer lite andra tips som särskilt vänder sig till dig som precis som vi har ansvar för barn.

Vikten av en bra frukost.

Det finns ett flertal studier som visar att barn som regelbundet äter frukost lättare också når rekommendationerna för hur mycket vitaminer och mineraler man ska äta.

Andra man löper genom att hoppa över frukosten är att kroppen därmed även blir sämre på att ta upp viktig näring från dagens övriga måltider.

De barn som ofta hoppar över frukosten brukar också oftare försöka kompensera med näringsfattiga snacks under dagen och är mindre benägna att äta frukt och grönt.

Forskning visar också att den kognitiva funktionens som gör det lättare att prestera bra i skolan påverkas när man hoppar över frukosten. Andra studier pekar också på att den mentala och känslomässiga stabiliteten påverkas av frukostens varande eller icke.

En annan sak som är självfallet påverkar effekten av frukosten är dess innehåll. En chokladkaka klockan åtta är inte samma sak som en frukost bara för att man åt den vid den tiden. En bra frukost innehåller massor av fibrer och fullkorn, lite protein, bra fett och så lite socker som möjligt.

Ett bra tips för att få barn att bli bättre på att äta rätt är att involvera dem mer i beslutsfattande när det gäller maten. Då blir maten något av ett egenintresse för dem. Det fungerar nog bäst på helgerna.

Man ska inte heller underskatta vikten av att äta tillsammans. Det finns andra studier som pekar på att de barn som äter tillsammans med sin a föräldrar också har sundare matvanor i övrigt. De äter mindre snabbmat, mer frukt och grönt. Dessutom är det ett bra sätt att hålla ihop familjen.

Några sätt att göra middagen trevligare är att varje familjemedlem med jämna mellanrum får bestämma vad som ska serveras och ätas.

En prova-på kväll, när man testar ett nytt recept kan också vara en kul grej.

Smaklig spis!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

två × fem =